Sidor

söndag 18 maj 2014

Oavslutade meningar

Oavslutade meningar fungerar bra på en gruppis för att lära känna varandra men även om man har fått som uppgift att tala om ett specifikt tema.

Alla får chansen att avsluta en mening, men får också passa om hen inte kommer på något att säga, en ny oavslutad mening ges då istället. Antingen ger ledaren oavslutade meningar eller så får deltagarna ge meningar åt varandra. Övningen kan göras med olika tema, t.ex. mobbning, vänskap. Då inleds meningarna så att de har med temat att göra.

Exempel på oavslutade meningar:
  • Ibland undrar jag om... 
  • Jag kände mig lycklig när...
  • Jag kanske skulle klara av att... 
  • Jag vet att jag kan… 
  • Jag är orolig för…
  • Jag är ledsen för...
  • Jag tycker det är svårt att...
  • Jag är bra på...
  • Jag blir förtvivlad när jag hör att...
  • Ingen kan ana att jag...
  • Snart måste jag bestämma mig...
  • När jag tänker på rött tänker jag på...
  • Jag är övertygad om att...
  • Jag har ett stort behov av...
  • Jag gillar bäst när det är...
  • Jag skulle aldrig klara av....
  • Jag älskar att...
  • Jag ångrar...
  • Jag hoppas att jag aldrig...
  • Nästa år vill jag...
  • Jag blev arg när...
  • Om fem år tror jag att jag...
  • Jag skulle vilja resa till...
  • Helst av allt vill jag...
  • Jag tycker att alla borde... 
  • Ibland undrar jag om...
  • Alla människor borde få...
  • Jag behöver...
  • Jag vill aldrig...
  • Jag njuter av...
  • Det viktigaste för mig just nu...

Inga kommentarer: